Home » Wereldontvangers

Wereldontvangers

 
 
 
 

Een wereldontvanger is speciaal geschikt voor ontvangst van de korte golf en kan daardoor zenders van de hele wereld ontvangen. Een klassieke huiskamerontvanger kan meestal ook korte golf ontvangen, maar dat geschiedt enkel door een andere spoel in de afstemkring te schakelen. Het gevolg is dat dezelfde afstemschaal, die bij de middengolf de frequenties van 531 tot 1602 kHz omvat, ruim 100 zenders, na overschakeling op korte golf bijvoorbeeld frequenties van 4000 tot 12 000 kHz omvat, met ruimte voor 1600 zenders, die daardoor veel te dicht bij elkaar zitten en moeilijk te vinden zijn.

Een echte wereldontvanger heeft meerdere golfgebieden voor de korte golf, waardoor het afstemmen gemakkelijker verloopt. Een moderne wereldontvanger werkt digitaal. De gebruiker hoeft geen golfgebied te kiezen maar kan volstaan met het intoetsen van de frequentie. Voor de hogere frequenties wordt vaak een dubbelsuper gebruikt om nauwkeuriger te kunnen afstemmen. Veel wereldontvangers zijn geschikt voor ontvangst van enkelzijbanduitzendingen.

Digitale radio is de term waarmee een aantal manieren om digitale radio-uitzendingen te verzorgen bedoeld wordt. Doel van digitale radio is het verzorgen van radio-uitzendingen met een hogere kwaliteit dan FM toelaat; de kwaliteit van de uitzendingen is te vergelijken met die van een CD hoewel dit sterk afhangt van de compressietechniek en de bitrate van het signaal. Naast een hogere geluidskwaliteit maakt digitale radio ook een ruimer aanbod mogelijk. Dit kan meteen een oplossing bieden voor de huidige capaciteitsproblemen op de FM-band. Bovendien is het mogelijk om tijdens de uitzendingen meer randinformatie door te sturen, wat de interactiviteit met de luisteraar ten goede kan komen.

Met de TechniSat Digitradio's kunt u DAB en FM met RDS ontvangen. De Digitradio's zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoereingen. Zo heb je Digitradio met WLAN en zonder WLAN.

  • Tecsun PL-660
  • Tecsun PL-680
  • Tecsun PL-880
  • Tecsun BCL-3000
  • Tecsun S-2000
  • Eton Sattelit 750
  • K-PO WR-2100
  • Blaupunkt BA-10
  • Blaupunkt BA-20 en BA-21
  • Blaupunkt BA-208 en BA-209
  • Blaupunkt BD-320 en BA-321
  • Blaupunkt BDR-500 en BDR-501
  • Blaupunkt BTA-6000 en BTA-6001
  • Blaupunkt BTD-7000 en BTD-7001
  • Blaupunkt BSA-8000 en BSA-8001
  • Blaupunkt BSD-9000 en BSD-9001